Lär av andra


Vis uggla

När det kommer till att ge sina användare eller kunder den maximalt positiva upplevelsen när de väl besöker din sida, gäller det att inte vara alltför stolt. Även om de allra flesta strävar efter att skapa unika sidor, är det många gånger bättre att studera marknaden och att lära av andra vad som fungerar bäst.

Det optimala är egentligen att blanda dina egna idéer med andra lyckade innovationer, för att de tillsammans ska kunna smälta samman och bilda det som fungerar bäst på din sajt. Visst kan du från grunden komma upp med ett koncept som är helt banbrytande och som kommer göra dig och din sida väldigt framgångsrik. Men det är både svårt och många gånger helt onödigt att lägga ner den tid och energi som krävs, när du helt enkelt kan låna idéer på annat håll. Tittar man på en sida som sliqhaq.se, som säljer rak-artiklar för män, ser man till exempel att fokus ligger på att lätt och smidigt kunna hitta de varor du söker, och inte en massa annat.

Har du dessutom lite sämre koll, något som kan vara svårt att erkänna för sig själv och andra, är risken stor att dina egna idéer inte alls i slutändan blir lika slagkraftiga som andra. Du gör då dig själv en stor björntjänst genom att inte svälja din stolthet och inse att det faktiskt finns andra som är mera kunniga och att de löst vissa saker, på vissa sätt, eftersom det inneburit en fördel.

Tänker du på det är det egentligen inget konstigt fenomen. Vi lär oss av andra genom hela livet. Av våra föräldrar. I skolan av våra lärare. Av tränare inom idrottens värld. Och utav våra vänner och bekanta. Är du helt ärlig emot dig själv, är inte steget att lära ifrån en konkurrent, alls långt ifrån de andra, så länge du lämnar dina känslor utanför ekvationen.