Design är kommunikation, visuell kommunikation. Du designar en webbsida med flera element. Layout strukturerar upp din sida så att den blir lätt överskådlig och lätt att hitta på. Navigation hjälper dig att komma vidare till det du söker, Typografi låter typsnittet och texten skapa en känsla som förstärker det du vill förmedla med sidan. Grafiken förstärker också budskapet. Det sägs ju att en bild säger mer än tusen ord. Färg och form förstärker, förtydligar, leder och förstärker ditt budskap som du vill kommunicera.
Identifiera dina mål
När man ska göra en webbsida så ska man alltid se över vilket mål man har med sidan. Du kan skriva ner dem på Post-it lappar till exempel och använda dem när du planerar strukturen för webbsidan med dess innehåll. Om du vill ha en blogg där du postar artiklar inom ett speciellt område eller om du bara vill vädra dina tankar så kan de ha olika mål men även vissa gemensamma. En av gemensamma skulle kunna vara att få besökaren att börja prenumerera på dina inlägg och få dem att göra inlägg för att sidan ska bli mer levande. Om du har en blogg där du har annonser till olika affiliate program så är ett mål att få besökarna att komma till ett köp eller ett klick på bannern. En företagssida kan också ha olika mål. Nu menar jag inte en webbshop med företagssida utan en sida där företaget presenterar sina tjänster och produkter. En företagssida vill också knyta upp kunder genom att få besökarna att prenumerera på nyheter eller få dem att klicka i en intresseanmälan för en demonstration eller för att bli kontaktade av en säljare. Fördelen med kunder som ber om att bli kontaktade är att dom är närmare köpbeslutet än en kund som bara surfar in på sidan och sedan lämnar den.
Strukturera informationen
När du klarlagt vilka mål du har med sidan så gäller det att strukturera sidan och informationen så att den blir användarvänlig och att besökaren snabbt kan komma till handling. Strukturera upp informationen så att du bara har det nödvändigaste på en sida. Det är bättre att du delar upp informationen så att den får en egen sida om möjligt. Om du till exempel erbjuder tre olika tjänster i ditt företag så skapa tre sidor för tjänsterna. Håll förstasidan så minimal som möjligt utan att sidan tappar sitt syfte. Se till att de olika sidorna har ett val för handling och att det är tydligt. Lyft fram den önskade handlingen genom att använda ett aktivt språk typ: Klicka här!, Ja, jag vill veta mer!, Kontakta mig!.
Skapa hemsida
Förut när man nästan uteslutande programmerade en hemsida så var det väldigt viktigt att skissa upp grundstommen till webbsidan och dess undersidor. Nu när man kan använda CMS så som WordPress med färdiga layouts så kan alla skapa en webbsida snabbt. Det enda som man behöver planera är som sagt sajtens struktur och dess innehåll, det vill säga vilka sidor ska finnas, vilka menyval ska finnas, var ska menyer och andra tillägg placeras på sidan.Oavsett om du väljer mellan att programmera en webbsida eller att använda dig av en WordPress mall till exempel så är det viktigt att göra en färdig planering om sidornas innehåll innan du börjar skapa sidan. Detta är viktigt för att slippa lägga ner tid på att göra ändringar efteråt. Design medans man skapar sidan är och har alltid varit en dålig idé.