För en bättre gymnasieskola


Efter ett flertal debatter kring hur gymnasieskolorna ska bearbeta den gångna pandemi så kom det en slutsats: elever får plugga hemifrån.

Detta öppnade upp för en hel ny värld för både elever och lärare. En värld där det digitala möjligheterna rusar och skapar nya chanser för elever att lära sig snabbare och för lärare att bedöma ännu bättre.

En digital skola

Det finns både fördelar och nackdelar med en skola som är främst online. Men många skulle säga att fördelarna starkt övervinner nackdelarna.

Inte endast finns det rum för eleverna att få en mer personlig inlärning, utan lärarna kan även samla all nödvändig bedömningsmaterial på ett och samma ställe, och kunna ge en mer opartisk och korrekt bedömning på eleverna.

Eftersom den digitala skolan har potentialen att skapa ett inlärningsklimat som vi aldrig sett förut, varför inte satsa? Ett inlärningsklimat där eleverna glatt lär sig ny information, och där lärarna kan fokusera på vad dem gör bäst.

Övergången till nytt från gammalt

Så hur använder vi dessa möjligheter för att kunna uppnå potentialen digitaliseringen gett oss? Vi låter läroplattformar hjälpa. Eftersom vi bör spendera tid på det vi är personliga experter på.