När vi handlar på nätet så vill vi att det ska vara säkert och vi vill att vi får de varor vi betalar för. I Sverige så finns Trygg E-handel som ser till att webbutikerna sköter sig. Vi ställer höga krav på de som driver webbshoppar.Här kommer några tips du som handlar kan kolla upp innan du börjar shoppa, ta reda på fakta om företaget. Kolla om det finns kontaktuppgifter och helst ett telefonnummer som man kan ringa om man undrar över något.Det ska finnas köpvillkor som du absolut ska läsa igenom, kolla upp vilka olika betalningssätt de använder sig av. Vilka leveranstider har dom och hur fungerar reklamation och ångerrätt. Vilka leveranssätt använder de sig av, kan de leverera vara till din ort.Hur gör du om varan är skadad, du har reklamationsrätt för det du handlar på nätet. Hur hanterar webbshoppen detta, vem står för kostnaderna för att skicka tillbaka varan. Om varan inte var vad du hade tänkt dig, hur fungerar ångerrätten, enligt e-handelslagen så har du alltid rätt till 14 dagars ångerrätt och det ska vara tydligt på sajten med den informationen.Det ska fungera precis som i en vanlig fysisk butik trots att du handlar på nätet. Att ställa krav och känna sig säker när man handlar online ska vara självklart. Om du känner dig det minsta osäker så kolla upp om du kan ringa till webbhandlaren och prata med någon för att säkerställa att allt fungerar som det ska