Starta en webbshop?


När man planerar för sin webbshop så har man kanske redan en idé på hur den ska se ut. Man har hittat en sida som ser ut precis som man själv skulle vilja att den ser ut. Det är bra att ha en bild av vilket utseende webbshoppen ska ha. Men tänk denna tanke först: Har sidan de funktioner och det innehåll mina kunder vill ha?

Det finns två typer av mål man behöver ta hänsyn till.
Ett – Vad vill jag att kunderna ska göra i min webbshop?
Två – Vad vill mina kunder kunna göra på min sida?

Mål med sidan

Det är lätt att glömma bort kundernas mål och det finns risk att man får en haltande sida som inte ger kunderna det de vill ha. En kund som besöker din sida har olika behov. Det kan vara att de söker information om produkter, tjänster, kontakt information, priser eller leveranstid. Se till att du har tillräckligt med information på dina sidor, inte bara pris på produkten.

Vilka är dina mål? De vanligaste är: att sälja, visa fördelarna med produkterna och få kunden att lita på din butik. Det finns andra mål och de kan vara att samla in kundinformation så att man kan göra utskick till dem eller att gå med i en lojalitetsklubb med rabatt på alla köp man gör.

Innehåll på butik

Vad kan man förvänta sig ska finnas på en webbshop? Det finns ett antal punkter som man bör uppfylla. Jag ska använda nedanstående exempel på webbshop sida från www.mekanika.se för att presentera de olika viktiga punkterna som behövs på sidan.

Exempel på viktiga delar i en webbshop

En tydlig logo är ditt varumärke och en igenkännings faktor. Mekanika använder en hylsnyckel med ett M i mitten och ordet Mekanika som en del av det.  Logon kan fungera som en symbol för kvalitet eller något annat värde om du bygger upp varumärket. Erbjudanden är oftast första steget till att få igenom ett köp. Erbjudandet behöver inte vara rabatt om till exempel 10 % utan kan också vara fri frakt eller gratis prover. Nya eller populära produkter ska väcka tanken till ett mer köp. Kända varumärken skapar förtroende för man känner igen märket och förknippar det därför med kvalitet som till exempel rengöringsmedel från Sonax eller motorolja från Mobil. Varukorg, sökruta och inloggning ska finnas på webbutiken. Tydlig information om vilka betalsystem man använder (gärna med ikoner). Sociala media länkar har blivit vanligt verktyg för marknadsföring där dina kunder marknadsför dina produkter till andra presumtiva kunder. Kontakt information till kundtjänst eller möjlighet till live chatt. Finns fysiska butiker på flera orter så kan man ha en “Hitta Butik” knapp. Kvalitetsmärken eller certifieringar skapar förtroende för betalsystem, material eller annat beroende på märket.

Nu vet du vad som bör finnas på en webbutik och vad du ska kolla att eventuella webbshops lösningar innehåller för funktioner.