Ett företag utan en logga är ansikts- och identitetslös. För att ge sig själv den bästa möjliga chansen att lyckas på marknaden bör man alltid se till att ha en väldesignad logga man kan använda för att representera företaget. Somliga företag väljer att använda sig av en abstrakt logga som i sig själv inte säger väldigt mycket, men andra har valt att ta ett föremål från vardagen och anamma denna som sin. Här tittar vi närmare på några företag som gjort just detta.
Apple började 1976 med en väldigt komplicerad logo som visade Isaac Newton under ett träd, bok i hand och ett skinande äpple som hängde på en gren ovanför honom. Runt denna svepte en avlång tygliknande baner där orden Apple Computer CO. stod. Föga förvånande höll sig denna endast ett år varpå Steve Jobbs bestämde sig för att anlita en grafisk designer att komma på något nytt och lite mer modernt. Designen var den regnbågsfärgade versionen av äpplet i siluett med en tugga tagen från. Anledningen till att det hade så många färger var tydligen för att Jobs hade sagt att en färggrann logga skulle “humanisera” företaget. Tuggan tagit från äpplet var och en liten lek med ord då tugga på engelska är “bite” vilket har samma uttal som datortermen “byte”. 22 år efter denna design, ett år efter Steve Jobs kom tillbaka till Apple i 1997, gjorde man sig av med alla färgerna och valde en monokrom version av sin logo istället. Denna logga uppfattas rent allmänt som mer modern och stilren än den tidigare.
PokerStars är ett annat företag som valt att skapa sin logo av något ganska generiskt, nämligen symbolen för spader från vanliga spelkort. Här kan man ju direkt se relevansen av symbolen för vad företaget hållet på med, men designen slutar inte där. Mitt i spadersymbolen har de även satt en vit stjärna, så poker och en stjärna, PokerStars. Otroligt simpelt men samtidigt väldigt slagkraftigt. I början använde de symbol i namnet där den bytte ut O:et i poker, men de har även använt endast denna symbol för att representera företaget sedan företaget blev välkänt. Från och med 2016 har man dock valt att ändra loggan något. Symbolen är fortfarande med men istället för att använda den som ett O har man valt att sätta den mitt emellan orden Poker och Stars. Det låg en hel del eftertanke i detta val då företaget nu även tagit sig in i sportsbettingvärlden och inne på den avdelningen av sajten har man istället valt att använda en röd boll med en vit stjärna istället för spadersymbolen.
WWF, World Wide Fund for Nature, eller Världsnaturfonden som vi säger på svenska, med sin ikoniska panda är ett av de mest igenkända loggorna man kan hitta. Företaget har ju naturligtvis haft en lång tid att få uppmärksamhet till sig då det funnits sedan 1961 och alltid haft en panda som sin symbol. Logon skapades av den grundande styrelseordföranden Sir Peter Scott efter en enkel skiss av Gerald Watterson. Under åren förenklades designen med nya logos 1978, 1986 och 2000. Man lade till WWF vid omdesignen 1986 och enda skillnaden som gjordes 200 var att man bytte fonten för dessa tre bokstäver. Anledningen till varför pandan är ett sådan perfekt val för företaget är ju för att detta är troligtvis det djur som flest vet är utrotningshotat och de har hittat en plats i människors hjärtan på grund av detta. Pandor är sällsynta, fromma och idag även en kulturell symbol för vikten av att värna om vår natur, något som WWF har kämpat för ända sedan de först startade.