Handeln har alltmer flyttat ut på nätet och driftiga företagare har inte varit sena att följa trenden. I dag har de flesta butikskedjor både fysiska butiker och en webbshop, samtidigt som allt fler rena e-butiker startas.När det kommer till att sköta en webbshop så är den låga kostnaden en stor fördel. En webbshop behöver mindre personal och behöver inte heller lägga ut pengar på lokalhyra. En sådan butik kan därför pressa priserna på sina produkter. Istället för att ha en lokal som butiken befinner sig i behöver man bara ett lager att förvara alla produkter i.När det gäller betalning av varorna sker det med olika sorters kassasystem. Butiken har ett fysiskt kassasystem på plats med kassaapparat och kortläsare. Många gånger finns också programvara tillhörande kassasystemet som skapar ett underlag för redovisning och försäljningsstatistik. På nätet sker betalningen online via kortbetalning, direktbetalningen eller någon form av faktura. Ett butikssystem för e-handel kräver lite annorlunda lösningar jämfört med det som används i den fysiska butiken. Bland annat är det viktigt att artikelinformation, lagerstatus och kundinformation överförs sömlöst och automatiskt – detta är särskilt viktigt när man bedriver försäljning både i butik och i webbshop. Du vill ju inte att kunder ska beställa varor via nätet på eftermiddagen som du redan sålt slut på under morgonen i butiken.Idag är det vanligt att stora kedjor har både fysiska butiker runt om i landet och en webbshop för att kunna nå ut till så många kunder som möjligt. Fördelen för kunder är att om någon vara är slut i butik kan den finns kvar i webbshoppen eller tvärtom. I vissa branscher skiljer sig till och med priserna mellan samma företags webbshop och fysiska butik.