Starta e-handel: en checklista


10017333-internet-shopping-web-design-promote-content

En webbutik är, till skillnad från en fysisk butik, öppen dygnet runt och med en allt mer växande och lönsam marknad är det en utmärkt affärsidé att satsa på onlineförsäljning. Om du redan har en fysisk butik så varför inte ge kunderna möjlighet att sitta hemma och handla från dig?

Att starta en webbutik kan verka enkelt men det är lätt att hamna i fallgropar. Det finns några viktiga saker att tänka på för att lyckas med en webbutik:

  • För att kunder ska hitta till din webbutik är det lämpligt att inkludera ditt företagsnamn i domännamnet. Fundera kring ett namn som är lätt för kunden att komma ihåg, det kanske även fungerar på engelska? Att locka kunder till din butik är grunden till en lyckad affärssatsning.
  • Hur ska din hemsida se ut och vilken plattform vill du använda dig av? Du kommer snart att ställas inför flera val i utvecklandet av din webbutik. Ett tips är att anlita företag som exempelvis Sitedirect som specialiserat sig på att erbjuda paket med lösningar för e-handel. Via dem kan du hjälp med plattform, serverdrift och mycket annat.
  • Dina kunder måste känna sig säkra i sin betalning för dina tjänster/produkter. Du bör erbjuda kortbetalning och betalning via faktura.
  • När du har öppnat din webbutik så kanske du märker att din e-handel bör utvecklas genom att vidare effektiviseras och förbättras. Det är bra att med jämna mellanrum gå igenom din verksamhet och se vad som kan göras för att öka omsättningen.
  • Skapa relevant trafik till din hemsida genom marknadsföring
  • Effektivisera din e-handel för att minimera utgifter. (Vilka mellanhänder används?)
  • Se över möjligheten till att bredda verksamheten till andra plattformar som till exempel mobilenheter.
  • Öka försäljningsvärdet genom att skapa personliga rekommendationer till dina kunder

Du hittar fler användbara tips hos Driva Eget.